3 ting, du burde gøre efter et løb

Billede: Pexels

Som løber bruger man utroligt meget tid og energi på at forberede sig på et løb. Men, selvom man endelig har nået målstregen og gennemført sit løb, er arbejdet ikke helt forbi.

Faktisk er det utroligt vigtigt at have en sund og god rutine efter ethvert løb, da det har stor indflydelse på din restitution, og dermed også, hvornår du igen er klar til at løbe.

Men hvad er det så for ting, man bør gøre efter et løb?

Genopfyld dine depoter

Selvom du muligvis har indtaget både kalorier og væske under løbet, er det formentlig ikke nok til at opveje for det, du har forbrændt. Derfor er det utroligt vigtigt at indtage alt det forbrændt, også selvom du ikke føler dig sulten eller tørstig.

Det er især vigtigt at indtage nogle proteiner og kulhydrater inden for de første 30 minutter efter et løb, på trods af, at man ikke er sultne umiddelbart efter et længere løb.

Køl ned

Efter et meget langt løb, og endnu længere tids forberedelse, har man mest af alt lyst til at smide sig en stol når man endelig når målstregen. Selvom det måske virker som det rigtige at gøre, så er det vigtigt, at du giver dine muskler mulighed for at køle ordentlig ned.

Dette kan gøres ved at lunte stille og roligt i lidt tid, eller ved at benytte en foam roller, der holder gang i din blodcirkulation imens din krop køler ned.

Fejr dig selv

Uanset om du har sat en ny personlig rekord, eller blot havde et middelmådigt løb, så er det vigtigt og berettiget, at du giver dig selv et kæmpe klap på skulderen.

Tiden lige efter et løb, hvor din krop for alvor har brug for hvile, er det perfekte tidspunkt til at fejre dig selv og anerkende din egen præstation.

Du kan samtidig bruge sejren som motivation til at komme igennem din rutine, hvor du kan lade sejren og dit gode humør være din motivation.

Det er samtidig vigtigt, at man venter et par dage med at planlægge sit næste løb. Mange er tilbøjelige til at tage store beslutninger, udelukkende baseret på resultatet af løbet. Har man fx præsteret under egne forventninger, vil man måske være for ivrig efter at forsøge igen, og tage et løb, der er for tæt på.

Omvendt kan man også, hvis man har leveret en flot præstation, blive overmodig, og vælge et løb, man reelt set hverken har tid eller lyst til at træne op til.