Hvornår bør du udskifte dine løbesko?

Billede: Pexels

En af de bedste ting ved løb, som vi også har nævnt utallige gange, er det minimale behov for udstyr. En af det grundlæggende og nødvendige ting for løbetræning er dog, at man har et par gode løbesko. Ikke alene gør det selve løbetræningen mere behagelig, det reducerer også din risiko for skader.

Mén, løbesko er dyre, og det kan være svært at vurdere, hvornår det er tid til at pensionere sine nuværende sko. Her er vores bud på, hvornår du bør investere i et nyt par.

Faktisk, behøver det hverken at være svært eller en større videnskab at vurdere, hvornår dine løbesko har udtjent sin værnepligt. Hvis dine løbesko er begyndt at føles flade, eller du er begyndt at opleve mindre smerter eller irritation i dine fødder, er det formentlig tid til et nyt par.

Nogle helt basale ting, der afslørere om dine sko trænger til at blive udskiftet, er for eksempel:

  • Synlige revner i sålen eller hælen
  • At din fodsål er udslidt, eller at din ydre sål er blevet rund eller glat
  • Revner eller skader øverst på skoen
  • Hvis din sål synligt er slidt, eller at en af siderne tydeligt er mere nedslidt end andre
  • Hvis sålen ikke længere føles lige så behagelig eller blød

Hvis du er meget i tvivl, kan du besøge en butik, hvor du kan prøve et par sko magen til dine. Hvis du kan mærke en tydelig forskel på trods af, at det er samme model, bør du nok udskifte dem.

Sådan holder dine løbesko længere

Det kan som sagt blive en dyr fornøjelse, hvis man er nødt til at udskifte sine løbesko et par gange om året. For at undgå, at løbetræning bliver en meget dyr beskæftigelse, er der et par ting, du kan gøre for at få dine sko til at holde længere.

Selvom det måske er dyrt i øjeblikket, kan det faktisk være en fornuftig investering at købe to par løbesko på én gang.

Dette skyldes, at sålen og hælen bliver belastet under en løbetur. Din sål tager cirka 24 timer om at komme tilbage til normal form efter en løbetur. Derfor kan du afhjælpe belastningen på dine sko ved at skifte mellem to par.

Ligeledes er det en god ide at holde en form for variation i det underlag, du løber på. Løber du for eksempel konsekvent på asfalt, kan du med fordel begynde på at variere dine træning med en løbetur i skoven.

Løb på asfalt slider nemlig dine sko i langt højere grad, end løb på blødere underlag.

Samtidig, er det også en dårlig vane at bruge sine løbesko til hverdag. Det slider nemlig også på dem!

Udover ovenstående ting, er der mange forskellige faktorer, der er med til at afgøre, hvor længe dine løbesko holder.

For eksempel vil personer, der vejer meget, hurtigere slide sålen. Ligeledes er nogle modeller bare mere robuste end andre. Føler du, at du lidt for ofte er nødsaget til at købe nye løbesko, kan du forsøge dig med et andet mærke.

Spørg eventuelt i en sportsbutik, hvor de vil kunne guide dig i, hvilke løbesko, der er mest holdbare.

Tak til Danish Skin Care
Tak til Danish Skin Care for deres støtte i forbindelse med udarbejdelsen af denne artikel. Hos Danish Skin Care kan du blandt andet læse om hudsygdommen akne på Danishskincare.dk/akne.