Sport på en sjov måde

Billede: bruce mars

Det er ikke længere nok for os, at sport giver os sved på panden, et sundere helbred og en bedre samvittighed. Vi vil også have det sjovt, når vi træner, og det er på mange måder en fed udvikling, som mange nyder godt af. Men hvorfor har vi det så sjovt, når vi træner?

For nogle skal det handle om, at det er deres favoritsport, de dyrker. Det gør det selvfølgelig sjovere at spille fodbold, hvis man rent faktisk interesserer sig for det, og det samme gælder for så vidt med andre former for træning. For andre er det vigtigt, at man kan blive bedre og udvikle sig, hver gang man træner.

Dyrk sport med vennerne

De fleste kender den der fede følelse af, at man bare er glad helt ind i kroppen efter en fodboldkamp eller håndboldkamp med vennerne. Det samme gælder, hvis man har taget en hård time i crossfit med sine bedste veninder, og man derefter sammen kan klappe hinanden på skulderen.

Sport er ofte lidt sjovere, når det foregår sammen med vennerne. Det bliver samtidig mere overskueligt i manges øjne, fordi de har en eller flere at dele det med. Det gælder både de dårlige dage, hvor motivationen er væk, og de sjove dage, hvor man når de mål, man måske sammen har sat sig.

Sæt dig et mål, og bliv glad

Og når vi nu er ved det med at sætte sig mål, så er det noget, som for mange gør træningen sjovere langt mere motiverende. Hvis man har sat sig nogle konkrete mål, man gerne vil opnå, bliver det automatisk nemmere at holde sig selv op på dem.

Et eksempel kunne være, at man skal løbe fem kilometer på tyve minutter. Det er måske ikke det, som hele løbetræningen går ud på, men det er det, man i sidste ende vil måle på. Her laver man så intervaltræning, ligesom man også løber nogle distancer på fem kilometer.

Når man så på et tidspunkt måler og kan se, at det er lykkes, vil man have en god fornemmelse i kroppen. Er det derimod ikke lykkedes, kan man se, hvor meget man mangler, før man er der, hvor man ønsker at være.

Forbered dig på din træning – det bliver det sjovere af

Selvom træning ikke skal styre det hele, så er det altså oftest sjovere, hvis man bare er nogenlunde forberedt. Det kan eksempelvis handle om, at man bare tænker en smule over, hvornår man indtager sine måltider, og hvad man egentlig propper i munden. For kost har naturligvis meget at sige, når du skal måle resultaterne af din træning.

Hvis du slet ikke fokuserer på at spise, så du har energi nok, så træner du selvfølgelig også dårligere. Måske skal du ikke kun fokusere på, at din kost indeholder få kalorier, men måske skal du fokusere på, hvordan den passer til den livsstil, du gerne vil have. Det giver bedre resultater, end hvis man kun er bange for at få for mange kalorier.