Winter is coming - det skal du være opmærksom på

Vinteren nærmer sig, og det giver nogle udfordringer til den aktive løber. Selvom du formentlig vil kunne fortsætte din løbetræning hele vinteren igennem uden de store problemer, er der nogle ting, du skal være opmærksom på, når du skal løbe i kulden.

Først og fremmest skulle det ske, at temperaturen falder til eller under -15 grader, skal du ikke træne udendørs. Kulden vil ved disse temperaturer simpelthen være for hård ved dine lunger og kan medføre skade på både lungevæv og bronkier.

Så længe temperaturen ikke kommer så langt ned, kan du sagtens fortsætte dine løbeture. Man kan med fordel forsøge at vælge ruter, som ligger nogenlunde i læ for vinden. Samtidig er det også en god ide at undgå intervaltræning, så din krop ikke bliver skiftevis kold og varm hele tiden.

Sådan kommer du bedst gennem kulden


 - Varm kroppen stille og roligt op med nogle strækøvelser, inden du bevæger dig ud i kulden


 - Drik masser af vand. Selvom du måske ikke føler, du sveder nær så meget, som når du løber om sommeren, mister du stadig enormt meget væske. Du opdager det bare ikke på samme måde, som du er vant til


 - Lad være med at starte på 100%. Dit hjerte og især lunger skal have lov til at vænne sig til den ekstra belastning, det kolde vejr giver. Start derfor stille og roligt ud, indtil du føler din krop har vænnet sig til det, og du er godt varm.


 - Undgå for tykke lag, selvom det måske er fristende. Prøv derimod at bruge flere tynde lag. På den måde har du mulighed for at fjerne en eller flere af lagene, hvis det skulle blive for varmt. Hvis du er i tvivl om, hvor mange lag du skal have på, kan du altid gå hurtigt ud i kulden. Hvis du har det varmt og er tilpas, vil du formentlig få det for varmt under din løbetur. Står du derimod og småfryser, passer det formentligt meget godt.